• Podręczniki do szkoły

    Z roku na rok warunki przystępowania i procedura zdawania egzaminu dojrzałości wymaga coraz to większych przygotowań ze strony zdających go uczniów. Licealiści bądź kształcący się w technikach mają ciężki orzech do zgryzienia, gdyż obecny poziom edukacji jest na tyle wysoki, że czasami zwyczajne chodzenie na zajęcia szkolne jest niewystarczające do tego, aby zdać na satysfakcjonujący odsetek procentowy.
    więcej...

  • Świece i kable zapłonowe

    Udając się na standardowy przegląd do warsztatu motoryzacyjnego, trzeba raz na jakiś czas sprawdzić stan świec i kabli zapłonowych naszego pojazdu. Jeszcze kilkanaście lat temu, zgłaszając się na kontrolę samochodu do mechanika, wyżej wymienione elementy były wymieniane niemal od ręki. Dzisiaj zarówno świece, jak i kable zapłonowe są zdecydowanie bardziej wytrzymałe.
    więcej...

Świece i kable zapłonowe do wymiany - kiedy?

Ocena: /10

Liczba ocen:

Oceń tą aktualność:

Udając się na standardowy przegląd do warsztatu motoryzacyjnego, trzeba raz na jakiś czas sprawdzić stan świec i kabli zapłonowych naszego pojazdu. Jeszcze kilkanaście lat temu, zgłaszając się na kontrolę samochodu do mechanika, wyżej wymienione elementy były wymieniane niemal od ręki. Dzisiaj zarówno świece, jak i kable zapłonowe są zdecydowanie bardziej wytrzymałe. Ich trwałość, w zależności oczywiście od ich typu oraz tego, w jakim silniku są zastosowane, pozwoli na przejazd nawet do 100 tysięcy kilometrów.

Mimo tego, że rozwój technologii dał się we znaki także i w tej materii, o świecach i kablach podczas przeglądu zapomnieć nie można. Konsekwencje niezatroszczenia się o ich dobry stan są niekiedy bardzo duże i kosztowne. Wystarczy bowiem brak zapłonu w pojedynczym cylindrze i tak dochodzi do nieprawidłowej pracy całego motoru napędzającego. Tak drobne części mogą zakłócić pracę jednostki, niszcząc auto czy prowadząc do poważniejszych usterek i awarii. Pytanie tylko – jak rozpoznać, że świece nie są już tak mocne, jak być powinny? Najważniejsze jest obserwowanie osiągów naszego pojazdu. Sygnałem ostrzegawczym jest, kiedy silnik nie działa już tak, jak kiedyś. Ponadto musimy również zwrócić uwagę na to ile paliwa zużywamy. Jeżeli chodzi natomiast o całkowity brak pracy świec zapłonowych, to takie sytuacje zdarzają się tak naprawdę rzadko kiedy. Musiałoby dojść do poważnego uszkodzenia motoru bądź gwałtownej awarii. Usterka, o której mowa powyżej mogłaby być wywołana chociażby na skutek oderwania kawałka elektrody od świecy i przedostania się go do cylindra.

Kiedy z kolei dojdzie już do konieczności wymiany świec zapłonowych, nie jest dopuszczalne wybieranie tych akcesoriów samodzielnie i „na czuja”. Muszą one być zgodne z parametrami i zaleceniami producenta. Poza samymi wymiarami bardzo istotny jest także kształt tych elementów oraz tak zwana wartość cieplna. Ta wartość pozwala na ustalenie, w jakich przedziałach temperaturowych świeca może działać. Świece i kable zapłonowe wymienia się w każdym przypadku okresowo. Należy jednak pamiętać, że w przypadku silników z LPG, zalecane jest zredukowanie okresu między wymianami świec i to aż o połowę. Jeżeli natomiast decydujemy się już na wymianę świec, powinniśmy także wymienić jednocześnie przewody zapłonowe. I na koniec cenna wskazówka – silnik musi ostygnąć całkowicie zanim świece poddane zostaną wymianie.

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Oprogramowanie:LiteCMS.